AM > BERITA

KPDN SEDANG SELARAS RAYUAN SEKTOR PENGANGKUTAN TERTENTU SERTAI SKDS - ARMIZAN

23/06/2024 11:38 AM

PUTRAJAYA, 23 Jun (Bernama) -- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) sedang menyelaraskan rayuan sektor pengangkutan tertentu, yang ingin menyertai Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) untuk dibawa kepada jawatankuasa rayuan yang melibatkan pelbagai kementerian dan agensi.

Menterinya Datuk Armizan Mohd Ali berkata perkara itu seterusnya akan diangkat untuk pertimbangan mesyuarat Jemaah Menteri.

Beliau berkata permohonan lengkap SKDS yang meliputi 33 jenis pengangkutan darat awam dan barangan, akan diberikan kelulusan serta-merta.

“Permohonan boleh dibuat melalui pautan https://mysubsidi.kpdn.gov.my/ dan surat kelulusan akan dikeluarkan serta-merta, untuk membolehkan syarikat pengangkutan yang berjaya terus membuat permohonan fleet card kepada syarikat minyak pilihan melalui sistem yang sama.

“Proses permohonan adalah mudah dan cepat, kerana syarikat hanya perlu mengisi maklumat terhad dan pengesahan boleh dibuat segera melalui integrasi dengan sistem Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ),” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Armizan berkata syarikat yang tersenarai dalam 33 jenis pengangkutan darat awam dan barangan yang berkelayakan, disarankan membuat permohonan segera.

“Kelulusan yang diperolehi sehingga 30 Jun 2024, membolehkan syarikat pengangkutan memohon bayaran tuntutan balik kadar perbelanjaan atas harga subsidi, melalui bukti resit pembelian sehingga syarikat pengangkutan menerima fleet card daripada syarikat minyak pilihan,” katanya.

Selaras dengan kenyataan Kementerian Kewangan (MoF) pada 12 Jun, bayaran tuntutan balik akan dilaksanakan bermula Julai 2024 untuk mereka yang mendaftar dan mendapat kelulusan SKDS sehingga 30 Jun ini.

Prosedur permohonan tuntutan dan tatacara pembayaran balik, akan dimaklumkan oleh MOF dalam masa terdekat.

Armizan berkata sekiranya berlaku penyalahgunaan fleet card oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, KPDN tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas termasuk menarik balik kelulusannya.

Beliau berkata KPDN juga menegaskan agar semua peniaga terutama kepada mereka yang menerima kemudahan subsidi diesel melalui fleet card, tidak menaikkan harga dengan memberikan alasan penetapan harga diesel baharu sebagai punca kenaikan harga barangan atau perkhidmatan mereka.

Setakat 8 pagi hari ini, jumlah keseluruhan kenderaan pengangkutan awam dan barangan yang diluluskan subsidi diesel di bawah SKDS ialah sebanyak 226,957 melibatkan 75,541 syarikat. 

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan