AM > BERITA

Akademi Keselamatan Siber Ditubuh Untuk Tampung Lebih 26,000 Kekosongan Tenaga Kerja

23/09/2024 05:59 PM

PUTRAJAYA, 23 Sept (Bernama) -- Akademi Keselamatan Siber akan ditubuh bagi menampung lebih 26,000 kekosongan tenaga kerja dalam bidang itu, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata akademi itu akan diletak di bawah penyelarasan CyberSecurity Malaysia bagi memenuhi keperluan tenaga kerja mahir keselamatan siber yang mendesak dalam kalangan syarikat semikonduktor dan berasaskan elektronik.

“Penubuhan ini penting kerana banyak universiti menawarkan khusus sama dari segi akreditasi tetapi akademi ini adalah sebuah badan yang menyelaraskan bentuk-bentuk kursus yang diadakan," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional Negara (MTVET) di sini hari ini.

Ahmad Zahid, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Majlis TVET Negara, berkata pembangunan bakat dalam bidang keselamatan siber di Malaysia perlu dipertingkat terutama dalam situasi negara berhadapan dengan ledakan teknologi digital sebagai pemangkin pertumbuhan ekonomi.

Justeru itu, beliau berkata penubuhan akademi berkenaan adalah untuk membangunkan kepakaran tenaga kerja tempatan dalam bidang keselamatan siber melalui program peningkatan kapasiti dan kompetensi yang berstruktur secara berterusan.

Beliau juga berkata MTVET bersetuju elemen TVET akan diterap dalam modul Program Latihan Khidmat Negara sebagai pendekatan menyebar luas potensi dan bidang kerjaya berteraskan TVET kepada para peserta.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan