DUNIA > BERITA

ISU XIZANG TIDAK BOLEH DICAMPURI PIHAK LUAR

19/06/2024 01:13 PM

BEIJING, 19 Jun (Bernama-CMG) -- Xizang (Tibet) ialah sebahagian wilayah China sejak zaman dahulukala, manakala isu Xizang merupakan urusan dalaman China yang tidak boleh dicampuri pihak luar.

Jurucakap Kementerian Luar China, Lin Jian berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kelulusan akta membabitkan isu Tibet oleh Kongres Amerika Syarikat (AS), pada sidang media di sini, pada Selasa.

Selain itu, Senator AS juga dilaporkan akan bertemu dengan Dalai Lama dalam masa terdekat.

"Adalah diketahui umum bahawa Dalai Lama ke-14 bukanlah tokoh agama yang tulen, sebaliknya buangan politik yang terlibat dalam kegiatan memecah-belahkan China serta bertopengkan agama.

"Pihak AS digesa melihat hakikat pemisah anti-China kumpulan Dalai Lama, mematuhi komitmennya dalam isu Xizang, tidak menjalankan kontak dengan kumpulan Dalai dalam apa jua cara dan berhenti mengeluarkan isyarat salah kepada dunia.

"Mana-mana individu atau kekuatan yang ingin mengekang China melalui kegiatan mencetuskan pergolakan di Xizang, pasti akan gagal," kata Lin.

Selain itu, Lin menggesa pihak AS supaya patuh akan pendiriannya yang mengakui Xizang sebahagian wilayah China, tidak menyokong kemerdekaan Xizang dan tidak menguatkuasakan akta tersebut.

Sementara itu, China akan mengambil tindakan tegas yang sewajarnya untuk membela kedaulatan, keselamatan dan kepentingan pembangunan negara ini.

-- BERNAMA-CMG

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan