DUNIA > BERITA

RAKYAT THAILAND BERHARAP RANGSANGAN EKONOMI DI BAWAH KEPIMPINAN PAETONGTARN

11/09/2024 05:09 PM

Oleh Kenny Teng Khoon Hock and Wilawan Watcharasakwet

BANGKOK, 11 Sept (Bernama) -- Rakyat Thailand berharap kerajaan baharu di bawah pimpinan Perdana Menteri Paetongtarn Shinawatra akan menangani isu-isu mendesak, termasuk merangsang ekonomi dan memperbaiki kos sara hidup.

Pengasas pertubuhan bukan kerajaan Sai Mai Tong Rot (Survive) Ekkapop Laungprasert berkata keutamaan kerajaan seharusnya adalah untuk memajukan ekonomi dan mencipta lebih banyak peluang untuk rakyat meningkatkan taraf hidup mereka.

"Kita perlu memberi tumpuan kepada pengangguran, isu rakyat menganggur, dan pendapatan per kapita penduduk kerana ini penting untuk ekonomi.

"Saya juga berharap kerajaan akan mengutamakan pemulihan ekonomi terlebih dahulu, diikuti dengan menangani masalah sosial yang lain. Saya yakin dengan kemampuan pentadbiran baharu untuk menguruskan situasi ekonomi," katanya kepada Bernama ketika dihubungi pada Rabu.

Paetongtarn, perdana menteri termuda dalam sejarah Thailand dijangka menyampaikan kenyataan dasar di Parlimen pada Khamis, menandakan permulaan rasmi pentadbirannya.

Ekkapop berkata kerajaan perlu diberi masa dan peluang yang mencukupi untuk melaksanakan perubahan, kerana ini dianggap sebagai kerajaan yang dipimpin oleh generasi baharu.

Beliau menggesa semua parti politik menumpukan perhatian kepada politik yang membina, dengan tujuan memperbaiki ekonomi dan kesejahteraan rakyat Thailand.

"Jika kita tidak dapat meningkatkan pendapatan rakyat dengan segera, kita sepatutnya mengurangkan perbelanjaan mereka terlebih dahulu. Mengurangkan kos seperti utiliti, air, elektrik, dan perbelanjaan harian lain yang boleh dikawal oleh kerajaan adalah sesuatu yang boleh dilakukan dengan cepat untuk menurunkan kos sara hidup," tambahnya.

Sementara itu, pengerusi Dewan Perniagaan Thailand, Sanan Angubolkul berkata pelaksanaan skim dompet digital 10,000 Baht adalah dasar penting yang memerlukan kelulusan segera untuk meringankan kos sara hidup bagi kumpulan terdedah.

"Pada masa ini, terdapat sedikit wang yang beredar dalam pasaran. Menyuntik dana akan meningkatkan keyakinan rakyat dan memberi kesan positif kepada ekonomi," katanya.

Sanan mencadangkan agar kerajaan mengutamakan pengagihan dompet digital 10,000 Baht kepada kumpulan yang terdedah, termasuk orang kurang upaya dan golongan miskin.

Beliau juga berharap kerajaan akan menangani isu pengurusan banjir yang sedang berlaku di negara itu.

Sabtu lepas, Paetongtarn dalam mesyuarat kabinet  khas pertama yang dipengerusikannya memberi jaminan bahawa kerajaannya akan memberi tumpuan kepada merangsang ekonomi dan memperbaiki penjagaan kesihatan bagi meningkatkan kehidupan rakyat dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Paetongtarn berkata pentadbirannya akan meneruskan dasar pendahulunya Srettha Thavisin khususnya dalam bidang rangsangan ekonomi, mempromosikan pelancongan, menyokong produk pertanian, membantu golongan terdedah, menangani isu banjir, membantu komuniti yang terjejas, dan mempercepatkan perbelanjaan pelaburan kerajaan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan