EKONOMI > BERITA

MALAYSIA BAKAL RAIH POTENSI PELABURAN INDUSTRI HALAL BERNILAI RM4 BILION DARI CHINA - AHMAD ZAHID

10/09/2024 07:33 PM

SHANGHAI, 10 Sept (Bernama) -- Malaysia bakal meraih manfaat potensi pelaburan baharu dari China dalam industri halal bernilai kira-kira RM4 bilion, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata potensi pelaburan besar itu dicapai hasil pertemuan delegasi Malaysia bersama pemain industri halal dari China sempena Forum Perniagaan Halal Malaysia-China anjuran Halal Development Corporation (HDC) di sini.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah berkata pelaburan berkenaan merangkumi pelbagai sektor termasuk perubatan herba, makanan dan minuman, vaksin, kosmetik dan farmaseutikal.

“Terdapat 40 syarikat (dari China) yang sangat serius untuk melabur di Malaysia, iaitu menurut perkiraan kita, ia bernilai RM4 bilion.

“Tentunya barang keluaran mereka menjadi keutamaan termasuklah makanan dan minuman. Terdapat juga (permintaan pelaburan berkaitan) farmaseutikal, kosmetik, vaksin serta bahan perubatan herba,” katanya kepada media Malaysia, hari ini.

Ahmad Zahid berada di sini sempena lawatan kerja selama lima hari ke China sehingga 12 Sept.

Beliau berkata para pelabur juga menunjukkan minat melabur dalam bidang perubatan herba di Malaysia dan berhasrat  menjalin kerjasama dengan universiti tempatan dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) berhubung perkara itu.

Menurutnya, terdapat kawasan seluas 5,787 hektar yang dikhususkan untuk industri halal di Malaysia dan yang paling besar terletak di Tanjung Mas, Sarawak, seluas 9,900 ekar.

Selain itu, katanya, terdapat beberapa syarikat halal dari China yang berminat untuk membuka kilang produk mereka di Malaysia, antaranya di Pahang dan Perak.

Justeru, Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan negeri diharap dapat mempermudahkan urusan pelabur, khususnya berkaitan penyediaan infrastruktur termasuk bekalan air dan elektrik, di samping insentif seperti pengecualian cukai.

“Apa yang kita perlu adalah pelabur, dan China pula mahu memasarkan barangan halal mereka dari Malaysia. Untuk itu, mereka bercadang mendirikan kilang di Malaysia dan mendapatkan sijil halal JAKIM yang membolehkan mereka eksport ke luar negara,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata semasa pertemuan tersebut juga Asian Development Investment Bank dari China menyatakan kesediaan untuk menawarkan pendanaan pelaburan di peringkat awal berjumlah US$500 juta (RM2.17 bilion).

Sementara itu, menerusi ucapan khasnya pada forum tersebut Ahmad Zahid berkata lokasi Malaysia yang strategik di Asia Tenggara menjadikan negara sebagai hab ideal untuk perdagangan halal.

Beliau berkata Malaysia komited untuk menjadi hab halal bukan sahaja di ASEAN malahan di persada global dan bagi tujuan itu negara mencadangkan penubuhan Koridor Perdagangan Halal Malaysia-China.

“Inisiatif ini akan meningkatkan perdagangan Halal secara strategik dalam rangka inisiatif One Belt One Road (Satu Jalu Satu Jalan).

“Ia akan membolehkan kami memenuhi keperluan Halal negara BRICS, ASEAN dan Selatan Global sambil menyelaraskan perdagangan antara China dan Malaysia untuk rantaian bekalan yang lebih cekap,” katanya.

Beliau berkata melalui koridor ini, sebuah lebuh raya perdagangan khusus yang menampilkan Bi-Nation Halal One-Stop Centre akan dibina.

Menurutnya, pusat ini akan membantu proses import dan eksport, menyediakan protokol yang jelas, menawarkan logistik halal khusus, dan memastikan akses lancar ke tempatan.pasaran untuk kedua-dua negara.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan