EKONOMI > BERITA

AIRASIA RANCANG PERLUASAN OPERASI DI INDONESIA TIMUR MENERUSI LALUAN BAHARU

19/09/2024 03:24 PM

Daripada Soraya Jamal

BALI, 19 Sept (Bernama) -- AirAsia merancang untuk mengembangkan rangkaiannya di Indonesia, terutamanya di Nusa Tenggara Timur, wilayah paling selatan negara tersebut, kata Ketua Pegawai Eksekutif Capital A Bhd, Tan Sri Tony Fernandes.

“Kami baru-baru ini melancarkan penerbangan ke Labuan Bajo, yang sangat berjaya. Sekarang, kami ingin melakukan lebih banyak lagi di Nusa Tenggara Timur dan menawarkan penerbangan terus ke Indonesia timur dari ASEAN, serta beberapa laluan domestik.

“Kami akan mengumumkan butiran lebih terperinci pada bulan depan,” kata Fernandes pada Bali International Airshow 2024 di sini hari ini.

Beliau berkata AirAsia juga sedang menimbang laluan berpotensi ke Papua dan Dili (Timor Leste).

“Saya telah memaklumkan kepada Pak Luhut (Menteri Koordinator Urusan Maritim dan Pelaburan Luhut Binsar Pandjaitan) mengenai pembukaan semula Belitung. Kami juga sedang mempertimbangkan Semarang, Pontianak dan Palembang.

"Sebaik sahaja mendapat kelulusan yang diperlukan, kami akan melaksanakannya," kata Fernandes.

Sehingga Jun 2024, Indonesia Air Asia mengendalikan 33 laluan, termasuk lapan laluan domestik dan 25 laluan antarabangsa serta membawa seramai 1.7 juta penumpang.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan