EKONOMI > BERITA

PELETAKAN JAWATAN JURUAUDIT LUAR AMALAN TADBIR URUS RUTIN - BINA DARULAMAN

19/09/2024 09:17 PM

ALOR SETAR, 19 Sept (Bernama) -- Bina Darulaman Bhd hari ini menjelaskan peletakan jawatan juruaudit luarnya, KPMG PLT, yang berkuat kuasa 9 Sept, 2024, adalah sebahagian daripada amalan tadbir urus rutin.

Peletakan jawatan juruaudit itu adalah susulan daripada pelanjutan tempoh perkhidmatannya selama 10 tahun dari 2014 hingga 2023, kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

“Lembaga pengarah Bina Darulaman menghargai segala jasa KPMG dan berharap dapat meneruskan hubungan yang positif semasa tempoh peralihan ini,” katanya.

KPMG berkata kumpulan itu masih belum mengaudit laporan kewangan tahun ini, jadi peralihan tersebut tidak akan menjejaskan integriti kewangannya.

"Kumpulan telah menyenarai pendek BDO PLT sebagai juruaudit baharu, sementara menunggu dokumentasi rasmi untuk memuktamadkan pelantikan dan menyelaraskannya dengan objektif strategik," katanya.

Pemaju hartanah itu juga menegaskan peralihan tersebut tidak akan memberi impak kepada operasinya.

“Kumpulan komited terhadap aktiviti perniagaannya dan akan terus memenuhi semua keperluan kawal selia.

“Lembaga pengarah yakin perubahan juruaudit luar akan memastikan kelancaran proses pelaporan kewangan dan membolehkan syarikat mendapat manfaat daripada perspektif dan pandangan baharu firma audit lain,” katanya.

Bina Darulaman juga berkata ia komited sepenuhnya untuk menegakkan standard tertinggi tadbir urus korporat, mengikut garis panduan yang ditetapkan dalam Kod Tadbir Urus Korporat Malaysia 2021.

-- BERNAMA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan