EKONOMI > BERITA

SURUHANJAYA SEKURITI KEMAS KINI SENARAI PERINGATAN PELABUR

23/09/2024 07:59 PM

KUALA LUMPUR, 23 Sept (Bernama) -- Suruhanjaya Sekuriti (SC) mengemas kini Senarai Peringatan Pelaburnya yang mengandungi entiti dan individu terkini yang tidak disahkan terlibat dengan skim pelaburan.

Pengawal selia itu berkata beberapa entiti dalam senarai itu mungkin menyamar sebagai entiti yang sah, yang disifatkan sebagai "klon berpotensi" dan menasihatkan orang ramai supaya tidak berurusan atau melabur melalui mereka.

 “Jika anda melabur melalui entiti dan individu yang tidak disahkan, anda tidak akan dilindungi di bawah undang-undang sekuriti Malaysia. Senarai ini tidak lengkap dan berdasarkan maklumat yang tersedia kepada SC pada masa penerbitan,” katanya.

SC berkata entiti klon berpotensi itu termasuk “DDNK Menang Saham”, yang berkemungkinan mengendalikan skim pelaburan haram dengan menawarkan pulangan tinggi, menjalankan aktiviti pasaran modal tidak berlesen untuk berurus niaga dalam sekuriti dan salah nyata serta penyalahgunaan nama SC.

Entiti lain termasuk StockPro Sphere untuk skim pelaburan haram, menawarkan pulangan tinggi dan aktiviti pasaran modal tidak berlesen yang berurusan dalam sekuriti.

Layari https://www.sc.com.my/investor-alert-list untuk versi dikemas kini Senarai Makluman Pelabur.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan