SUKAN

FAISAL HALIM IBARAT PECAHAN YANG HILANG - NIDZAM

16/06/2024 04:41 PM

KUALA LUMPUR, 16 Jun (Bernama) -- Suasana emosi menyelubungi bilik persalinan Selangor FC di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) apabila pemain sayap sensasinya Mohamad Faisal Abdul Halim menjejakkan kaki buat kali pertama di situ sejak insiden disimbah asid awal bulan lepas.

Pengendali Selangor Nidzam Jamil berkata kehadiran pemain berusia 26 tahun itu yang lebih dikenali sebagai Faisal Halim tidak dijangka dan mengejutkan pemain dan barisan kejurulatihan.

Nidzam menyifatkan kehadiran pemain kebangsaan yang lebih mesra disapa Mickey itu mencetuskan inspirasi pasukan yang berjaya mara ke peringkat suku akhir Piala FA 2024/2025 selepas menjinakkan Negeri Sembilan 4-0 pada aksi pusingan pertama di Stadium MBPJ, semalam.

“Sudah tentu kehadiran Faisal tonik semangat sebab rasanya sudah sebulan Faisal tak bersama kami, ia seperti pecahan yang hilang. Jadi kami gembira Faisal ada untuk tengok perlawanan, beliau juga datang ke bilik persalinan sebelum perlawanan. Kami semua harap dia dapat kembali (bersama pasukan) segera.

“Suasana (dalam bilik persalinan) agak beremosi pada awalnya tetapi kami bergurau macam biasa, kami sangat rindu untuk berbual dengan beliau dan saya gembira untuk tengok perkembangan beliau,” katanya ketika ditemui selepas perlawanan itu.

Khamis lepas, Faisal membuat penampilan pertama di khalayak umum pada sidang media khas di Pusat Latihan Selangor FC di Shah Alam selepas insiden disimbah asid oleh individu tidak dikenali di sebuah pusat membeli-belah di sini, bulan lepas. 

Susulan kejadian pada 5 Mei lepas itu, penjaring gol terbaik Piala Asia 2023 di Qatar, Januari lepas itu mengalami kecederaan melecur tahap empat pada beberapa anggota badan dan dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) selama kira-kira 10 hari.

Faisal dijangka dapat beraksi semula dalam tempoh tiga hingga enam bulan lagi bergantung kepada proses pemulihan yang sedang dilaluinya ketika ini.

Dalam pada itu, Nidzam gembira dengan keputusan dilakar Selangor dan komitmen ditunjukkan anak buahnya selepas menyekat hajat Negeri Sembilan.

“Saya ingat untuk Piala FA apa-apa keputusan positif yang membolehkan kita ke peringkat seterusnya, saya fikir dari segi keputusan dan komitmen kami (barisan kejurulatihan) gembira,” kata jurulatih berusia 44 tahun itu.

Selangor akan membuat perhitungan menentang Kuching City FC pada peringkat suku akhir yang dijalankan secara timbal balik bermula hujung bulan ini.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan