DUNIA

ASEAN, CHINA UMUM RANGKAIAN MEDIA UNTUK TINGKATKAN KERJASAMA

01/07/2024 06:44 PM

KUALA LUMPUR, 1 Julai (Bernama) – ASEAN dan China berhasrat untuk memperdalam kerjasama media, termasuk menubuhkan rangkaian bagi mempromosikan pertukaran media, memudahkan perkongsian maklumat dan kerjasama, dengan tujuan membina komuniti ASEAN-China yang lebih kukuh dan berkongsi masa depan bersama.

Setiausaha Agung Pusat ASEAN-China (ACC), Shi Zhongjun berkata komitmen yang diperbaharui ini akan mengeratkan lagi hubungan antara ASEAN dan China.

Beliau berkata media berfungsi sebagai jambatan penghubung untuk memperkukuh persahabatan dan kerjasama pragmatik antara 10 negara ASEAN dan China.

Sehubungan itu, ACC, yang diasaskan bersama oleh kesemua 10 negara ASEAN dan China, bekerjasama dengan Kumpulan Komunikasi Antarabangsa China (CICG), sebuah organisasi penerbitan bahasa asing yang komprehensif dan profesional, melancarkan Inisiatif ASEAN-China mengenai "Memajukan Pertukaran Antara Rakyat melalui Kerjasama Media" semasa Forum Kerjasama Media ASEAN-China di Bandar Dezhou di Wilayah Shandong pada 21 Jun.

Antara lain, beliau berkata inisiatif itu termasuk menubuhkan jaringan kerjasama media ASEAN-China.

"Pada masa ini, tiada jaringan yang menghubungkan kesemua 11 negara (ASEAN dan China). ACC dan CICG bertujuan untuk menubuhkan jaringan yang memudahkan pertukaran tetap antara media dari kesemua 11 negara dan mempromosikan perkongsian laporan berita dan maklumat.

“Kami berharap untuk menubuhkan jaringan kerjasama media dalam tahun ini,” katanya dalam satu temu bual baru-baru ini.

Beliau berkata jaringan ini akan berfungsi sebagai platform untuk memupuk interaksi berkala antara media melalui mesyuarat dan aktiviti kerjasama yang kerap, media dari kedua-dua rantau akan mempunyai lebih banyak peluang untuk berhubung, bertukar pandangan, dan meneroka potensi kerjasama.

Sementara itu, Shi menggesa media dari ASEAN dan China untuk secara aktif berkongsi kisah persahabatan, kerjasama, dan pembangunan antara kedua-dua pihak.

“Sebagai agen penting untuk pertukaran antara rakyat dan persefahaman bersama, media ASEAN dan China harus terus memainkan peranan sebagai jambatan dan tingkap.

Mereka perlu meneroka lebih banyak kisah persahabatan antara kedua-dua pihak, mempromosikan persahabatan tradisional ASEAN-China, dan meningkatkan persefahaman bersama antara rakyat daripada kedua-dua pihak melalui pertukaran dan kerjasama media yang lebih meluas dan mendalam,” katanya semasa Forum Kerjasama Media ASEAN-China yang diadakan di Dezhou, Wilayah Shandong, China baru-baru ini.

Shi berkata media perlu memanfaatkan kekuatan pelengkap mereka dan memberi tumpuan kepada topik yang menarik minat bersama, seperti pembangunan hijau, ekonomi digital, tadbir urus, dan pembasmian kemiskinan.

Beliau menggesa media untuk mengambil tanggungjawab mempromosikan kisah kejayaan kerjasama menang-menang ASEAN-China kepada komuniti antarabangsa.

“Kerjasama ini boleh menjana tenaga positif untuk pembangunan serantau dan menunjukkan keyakinan kolektif kedua-dua wilayah dalam mencapai pembangunan aman dan mampan,” katanya.

Sementara itu, Shi juga menjemput media dari ASEAN dan China untuk menyertai Rangkaian Rakan Media ACC (NAMP).

NAMP, satu inisiatif oleh ACC menawarkan pelbagai peluang menarik untuk rakan media termasuk penyertaan dalam acara utama ACC, seperti Minggu ASEAN-China tahunan dan Forum Kerjasama Media. Ia juga akan memudah cara perjalanan pengenalan yang mendalam, membolehkan media meneroka China dan ASEAN melalui perjalanan berfokuskan media yang memupuk persefahaman lebih mendalam.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan