DUNIA

Pasukan Perubatan Iran Pertama Tiba Di Lubnan Rawat Mangsa Serangan Pengganas Israel

19/09/2024 05:58 PM

TEHRAN, 19 Sept (Bernama-IRNA) -- Ketua Pertubuhan Perubatan Basij, pasukan sukarelawan komuniti perubatan Iran mengumumkan ketibaan kumpulan perubatan pertama Iran ke Lubnan untuk memberikan bantuan kepada mereka yang cedera dalam serangan pengganas rejim Zionis, lapor Agensi Berita Republik Islam (IRNA).

Mengambil kira jumlah yang cedera, kami menghantar kumpulan perubatan pertama ke Lubnan dalam tempoh kurang daripada 24 jam untuk memberikan bantuan dengan kerjasama institusi berkaitan, dan kumpulan ini kebanyakannya terdiri daripada pakar oftalmologi berdasarkan keperluan mereka yang cedera, kata Mohammad Hossein Zarezadeh pada malam Rabu. 

Beliau juga menyatakan bahawa Iran bersedia untuk menghantar pasukan perubatan seterusnya, mengatakan pengaturan yang perlu juga telah dibuat dengan beberapa hospital dan pusat perubatan di dalam negara untuk menerima warga Lubnan yang cedera.

Susulan kejadian itu, Persatuan Bulan Sabit Merah Iran menghantar pasukan bantuan perubatan, termasuk 12 doktor, 12 jururawat dan paramedik ke Lubnan pada awal Rabu untuk membantu dalam proses rawatan mereka yang cedera.

Pegawai Iran telah menyatakan kesediaan penuh negara itu untuk memberikan sebarang bantuan yang diperlukan oleh kerajaan dan negara Lubnan.

Sekumpulan rakyat Lubnan yang cedera telah dipindahkan ke Iran untuk rawatan perubatan selepas serangan pengganas Israel yang membawa maut ke atas negara Arab itu pada Selasa.

-- BERNAMA-IRNA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan