DUNIA

Liga Dunia Islam Puji Resolusi PBB Kutuk Pendudukan Israel

19/09/2024 06:18 PM

MAKKAH, 19 Sept (Bernama-SPA) -- Liga Dunia Islam (MWL) menyambut baik keputusan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meluluskan resolusi untuk menamatkan pendudukan Israel di Palestin.

Resolusi itu diluluskan dengan undian majoriti sebanyak 124, lapor Agensi Berita Saudi (SPA).

Dalam satu kenyataan, Setiausaha Agung MWL dan Pengerusi Persatuan Ulama Muslimin Sheikh Dr Mohammed Al-Issa menekankan kepentingan resolusi itu sebagai cerminan pengiktirafan antarabangsa terhadap hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri dan memiliki negara.

Beliau memuji negara yang mengundi menyokong resolusi itu dan menggesa masyarakat global untuk menyokong hak asasi dan hak undang-undang rakyat Palestin dengan mendesak pelaksanaan resolusi ini.

Dr Al-Issa juga menekankan kepentingan mengambil tindakan untuk menangani ketidakadilan yang berterusan terhadap rakyat Palestin.

-- BERNAMA-SPA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan