AM

PIBG SK Dato’ Wan Kemara Mohon Penyelesaian Masalah Banjir

20/09/2024 07:49 PM

JITRA, 20 Sept (Bernama) -- Masalah banjir yang dihadapi Sekolah Kebangsaan Dato’ Wan Kemara, Changlun dekat sini akibat limpahan Sungai Laka memerlukan penyelesaian jangka panjang.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan Zainol Abidin Mohamad berkata setiap kali hujan lebat air sungai akan melimpah ke kawasan sekolah memasuki kelas dan merosakkan harta benda.

Sehubungan itu, beliau berharap masalah tersebut mendapat perhatian pihak kerajaan dan peruntukan disediakan untuk membina tembok konkrit bagi menghalang kemasukan limpahan air sungai ke kawasan sekolah.

“Limpahan air dari sungai ini akan memasuki kawasan sekolah dan menyebabkan kerosakan kepada harta benda sekolah, kerusi meja, kemudian kita nak kena cuci kawasan sekolah, kemudian nak kena guna tenaga guru dan ibu bapa untuk cuci kawasan sekolah.

“Kita boleh elakkan banjir sekolah ini dengan bina tembok konkrit yang tinggi agar air dari kawasan sungai tidak masuk ke kawasan sekolah, sekolah ini akan selamat walaupun hujan lebat,” katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata pihaknya akan mengemukakan cadangan itu kepada Jabatan Pendidikan Negeri dan seterusnya kepada Kementerian Pendidikan selain menggesa ia dilaksanakan secepat mungkin.

Dalam pada itu katanya sekolah berkenaan dilanda banjir Selasa lepas yang surut kelmarin dan telah dibersihkan, sekali gus membolehkan persekolahan diteruskan Ahad ini.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan