TEAMLAB BORDERLESS JEDDAH | MUZIUM SENI DIGITAL YANG BERJAYA MEMECAHKAN REKOD DIBUKA DI JEDDAH BERSEJARAH, ARAB SAUDI

25/06/2024 11:42 AM

JEDDAH, Arab Saudi, 25 Jun (Bernama) -- teamLab Borderless Jeddah, dikenali sebagai muzium tanpa peta, dibuka pada 10 Jun di Daerah Bersejarah Jeddah sebagai inisiatif kerjasama antara Kementerian Kebudayaan Saudi dan teamlab kolektif seni yang berpangkalan di Tokyo. Merentangi kira-kira 10,000 meter persegi luas lantai kasar, muzium ini ialah muzium teamLab Borderless Timur Tengah yang pertama dibina secara kekal di pantai Lagun Al-Arbaeen, menghadap pemandangan panoramik Jeddah Bersejarah, Tapak Warisan Dunia UNESCO.

teamLab Borderless Jeddah ialah satu daripada inisiatif Program Kualiti Kehidupan Arab Saudi untuk membangunkan dan memupuk infrastruktur pameran kebudayaan dan seni, dengan tujuan mengukuhkan sumbangan Kerajaan Arab Saudi kepada seni dan budaya, satu daripada matlamat Wawasan 2030 Arab Saudi.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan