SUKAN > BERITA

LEBIH 13,000 PELAJAR TERIMA MANFAAT PENGGUNAAN PERCUMA STADIUM - HANNAH

25/06/2024 02:34 PM

KUALA LUMPUR, 25 Jun (Bernama) -- Lebih 13,000 pelajar menerima manfaat inisiatif penggunaan percuma kemudahan stadium bagi penganjuran kejohanan sukan di peringkat sekolah dilaksanakan oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Perbadanan Stadium Malaysia (PSM) sejak Oktober 2023.

Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh berkata inisiatif pengecualian sewaan kepada sekolah-sekolah bertepatan dengan usaha kementerian untuk merakyatkan penggunaan kemudahan sukan di peringkat akar umbi.

“Sebelum inisiatif pengecualian sewaan ini dilaksanakan, kadar sewaan sebanyak RM3,000 dikenakan  bagi penggunaan separuh hari Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ) dan RM5,000 untuk penggunaan satu hari. Bagi sekolah-sekolah bukan milik kerajaan, mereka perlu membayar sewa RM4,000 untuk penggunaan separuh hari dan RM8,000 untuk penggunaan satu hari.

“Tidak semua stadium di Malaysia berada di bawah seliaan KBS. Ada stadium yang ditadbir oleh kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan persendirian. KBS juga telah mengadakan beberapa pertemuan dengan pihak PBT bagi menggalakkan pelaksanaan program yang sama,” katanya.

Hannah berkata demikian semasa menjawab soalan Datuk Seri Panglima Madius Tangauli (PH-Tuaran) di Dewan Rakyat hari ini. 

Beliau berkata inisiatif itu dibuka kepada semua sekolah melibatkan penggunaan trek dan kemudahan di Stadium Nasional, Kuala Lumpur Sports City, gelanggang bola jaring dan boling padang di Kompleks Sukan Bukit Kiara serta padang Stadium Hoki Tun Razak di Kompleks Sukan Jalan Duta. 

Pada 25 Julai 2023, Hannah berkata PSM memberi tawaran istimewa kepada semua sekolah untuk menggunakan SNBJ secara percuma bagi tempoh dua tahun khusus untuk penganjuran hari sukan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan