WILAYAH - SELATAN > BERITA

POLIS TUMPAS SINDIKET MENYAMAR EJEN INSURANS, BUNUH MANGSA UNTUK DAPAT PAMPASAN

24/06/2024 08:35 PM

JOHOR BAHRU, 24 Jun (Bernama) -- Polis menumpaskan kumpulan sindiket yang dipercayai menyamar sebagai ejen insurans dan bertindak membuat caruman tanpa pengetahuan mangsa sebelum membunuhnya bagi mendapatkan tuntutan pampasan. 

Ketua Polis Johor CP M Kumar berkata sindiket itu berjaya ditumpaskan hasil siasatan kejadian bunuh terhadap seorang lelaki tempatan berusia 38 tahun di Kulai pada 6 Mei lepas.

Beliau berkata lelaki itu pada mulanya dipercayai meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya sebelum siasatan lanjut mendapati dia dibunuh oleh sindiket terbabit untuk mendapatkan tuntutan pampasan.

“Modus operandi sindiket ini ialah dengan mencarum insurans nyawa sebanyak RM500,000 terhadap individu yang dipilih secara rawak tanpa pengetahuan mangsa dan kebiasaannya sasaran adalah orang yang sebatang kara.

“Setelah proses dokumentasi dan polisi insurans mangsa diluluskan oleh syarikat insurans (sebenar), sindiket kemudian membuat perancangan untuk membunuh pencarum dengan kaedah seolah-olah mangsa meninggal dunia akibat kemalangan,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Kumar berkata lapan lelaki tempatan berusia 23 hingga 49 tahun ditahan bagi membantu siasatan manakala usaha memburu individu lain sedang digiatkan yang dipercayai turut terlibat dalam sindiket itu.

Terdahulu, Kumar berkata kejadian bunuh berkenaan berlaku pada 4.40 pagi ketika mangsa yang menunggang motosikal jenis Honda EX5 dihimpit dan dilanggar oleh dua kereta dan sebuah motosikal di Jalan Senai-Seelong, Kulai.

Beliau berkata mangsa yang telah terjatuh, dipukul oleh empat individu sebelum dilanggar oleh sebuah lori jenis Isuzu yang kebetulan melalui jalan itu dan mangsa maut di tempat kejadian.

“Setelah mangsa meninggal dunia, suspek membuat permohonan tuntutan insurans melalui ejen yang juga ahli sindiket. Walaubagaimanapun, tuntutan insurans itu tidak sempat diproses kerana modus operandi sindiket telah dibongkar oleh Jabatan Siasatan Jenayah Kontinjen Johor," katanya.

Beliau berkata kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan manakala empat individu yang ditahan telah dituduh di Mahkamah Majistret Kulai pada 19 Jun lepas dan empat lagi diberi bon jaminan.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan