WILAYAH - SARAWAK > BERITA

KURSUS INTEGRITI DAN ANTIRASUAH DIJADIKAN MATA PELAJARAN WAJIB TVET

28/06/2024 04:46 PM

PUTRAJAYA, 28 Jun (Bernama) -- Kerajaan bersetuju untuk menjadikan modul Kursus Integriti dan Antirasuah (KIAR) sebagai mata pelajaran wajib, di semua institusi pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET) seluruh negara.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam kenyataan hari ini memaklumkan, persetujuan terhadap syor dikemuka SPRM itu dicapai dalam mesyuarat MTVET dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, pada 20 Mei.

“SPRM juga akan menyediakan tenaga pengajar Latihan Jurulatih (TOT) dan pensyarah bagi modul-modul teknikal yang berkaitan dengan Akta SPRM 2009,” menurut kenyataan itu.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM Datuk Seri Norazlan Mohd Razali dalam kenyataan sama berkata SPRM peka dengan hasrat kerajaan untuk memperkasakan bidang TVET selari dengan keperluan revolusi industri 4.0, kerana banyak pertambahan peluang latihan dibuka kepada pelajar.

“Oleh itu, modul KIAR ini dijadikan sebagai sebahagian daripada pendidikan TVET sedia ada sebagai satu usaha berterusan, untuk melahirkan tenaga kerja dan usahawan yang tidak berkompromi terhadap sebarang perlakuan rasuah dalam urusan perniagaan.

“Ini bagi memastikan industri yang didokong oleh TVET terutamanya industri kecil dan sederhana, tidak tercemar serta bebas dengan isu rasuah,” katanya.

Norazlan berkata inisiatif diperkenalkan itu sejajar dengan Strategi Pembanterasan Rasuah Nasional (NACS) 2024-2028 iaitu Strategi 1 Substrategi 7, iaitu memperkenalkan pelaksanaan modul atau Kursus Integriti dan Antirasuah kepada pelatih TVET di institusi TVET.

Sejak 2021, SPRM telah melaksanakan pembelajaran KIAR ini bersama dengan Jabatan Pembangunan Sumber Manusia (JPSM) Sabah, Institut Latihan Perindustrian (ILP) di Kuala Lumpur dan Melaka di bawah Kementerian Sumber Manusia.

Pelaksanaan KIAR telah diteruskan di 22 Institusi Latihan di bawah Kementerian Belia dan Sukan (ILKBS).

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan