WILAYAH - SARAWAK > BERITA

SISTEM KESAN RAKYAT MALAYSIA BEKERJA DI LUAR NEGARA PERLU DIBANGUNKAN

03/07/2024 03:12 PM

KUALA LUMPUR, 3 Julai (Bernama) -- Persidangan Dewan Rakyat hari ini diberitahu bahawa kerajaan berpandangan terdapat keperluan untuk membangunkan satu sistem untuk mengesan rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara bagi menangani krisis penghijrahan cendekiawan atau brain drain.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa berkata ketika ini, negara belum mempunyai angka rasmi bilangan atau peratusan rakyat Malaysia yang telah ke luar negara untuk bekerja.

Ketika menjawab soalan tambahan Roslan Hashim (PN-Kulim-Bandar Baharu), Dr Zaliha berkata kerajaan telah melaksanakan beberapa usaha untuk mengekang isu penghijrahan cendekiawan antaranya mengumumkan penambahbaikan sistem saraan untuk penjawat awam.

“Saya setuju bahawa kita kena mengekang pengeluaran hijrah cendekiawan (atau brain drain) ke negara luar.  Kita kena membangunkan sistem yang lebih baik untuk kita betul-betul jejak mereka ini,” katanya.

Roslan dalam pertanyaan tambahannya ingin tahu jika kerajaan berpendapat penghijrahan cendekiawan adalah situasi menang-menang memandangkan apabila rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara kembali bekerja di dalam negara akan lebih berbakat, berpengalaman dan berkemahiran.

Pada 23 Sept tahun lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dilaporkan berkata kerajaan sedang meneliti kaedah untuk menarik rakyat Malaysia yang mahir kembali menyumbang kepada negara dalam usaha menangani krisis penghijrahan cendekiawan.

Anwar berkata kementerian berkaitan termasuk Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Kementerian Ekonomi dan Kementerian Pendidikan Tinggi sedang melibatkan mereka yang boleh menyumbang untuk kembali dan ditempatkan dalam bidang kompetensi tertentu untuk membantu Malaysia.

Terdahulu, kepada soalan asal Oscar Ling Chai Yew (PH-Sibu), Dr Zaliha memaklumkan tiada pengurangan pilihan institut pengajian tinggi swasta  (IPTS) yang ditawarkan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) (JPA-LSPM).

Beliau berkata syarat ditetapkan untuk memohon biasiswa JPA-LPSM itu antaranya sesebuah IPTS mesti berdaya saing dan tersenarai dalam QS World University Rankings.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan