DUNIA > BERITA

HOSPITAL INDONESIA DI GAZA SAMBUNG OPERASI TERHAD DI SEBALIK KEROSAKAN TERUK

20/06/2024 04:16 PM

JAKARTA, 20 Jun (Bernama) -- Hospital Indonesia di Beit Lahia, yang terletak di utara Semenanjung Gaza, menyambung semula operasi terhad pada 1 Jun di sebalik kerosakan teruk dan kehilangan peralatan, beberapa bulan selepas diserang oleh tentera Israel.

Menurut MER-C, sebuah organisasi kemanusiaan Indonesia yang pakar dalam tindak balas kecemasan perubatan, peralatan dan pemasangan mekanikal elektrik di tingkat satu dan dua hospital itu yang mengalami kerosakan teruk akibat serangan tentera Israel.

"Peralatan radiologi seperti mesin imbasan CT dan sinar-X di Hospital Indonesia turut dirosakkan oleh tentera Israel," lapor Edy Wahyudi, seorang sukarelawan MER-C di Gaza.

Pada masa ini, bilik yang beroperasi termasuk bilik pendaftaran, bilik rekod perubatan, bilik kecemasan, bilik pembedahan, unit rawatan rapi dan wad dengan kapasiti 140 katil.

Walau bagaimanapun, fungsi makmal masih terhad, banyak peralatannya termasuk bank darah mengalami kerosakan.

"Semua generator besar, dengan kapasiti 400 dan 500 kilo-volt-ampere (KVA), telah musnah akibat dibom dan generator 600 KVA telah dipindahkan sementara dari hospital," katanya.

Edy berkata panel solar hospital di atas bumbung rosak akibat tembakan artileri, menyebabkan hanya generator berkapasiti kecil yang boleh digunakan secara bergilir-gilir untuk empat bilik pembedahan hospital.

Pembinaan Hospital Indonesia bermula pada 2011 di atas tanah yang didermakan oleh pihak berkuasa di Gaza, dibiayai oleh sumbangan daripada rakyat Indonesia melalui MER-C.

Sukarelawan Indonesia secara berkala membantu hospital yang diuruskan oleh pihak berkuasa Palestin di Gaza.

Dalam keadaan yang mencabar ini, pengerusi MER-C Dr Sarbini Abdul Murad menyeru sokongan rakyat dan kerajaan Indonesia untuk segera menghantar jurutera dan kakitangan teknikal.

Beliau menyatakan keyakinan bahawa dengan pengubahsuaian besar-besaran selepas gencatan senjata kekal, keupayaan hospital itu dapat dioptimumkan sepenuhnya untuk memberikan penjagaan terbaik kepada penduduk Gaza, khususnya di wilayah utara.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan