DUNIA > BERITA

PERANG SEBABKAN LEBIH BANYAK PENCEMARAN KARBON, KRISIS KEMANUSIAAN KEPADA BENCANA ALAM

20/09/2024 11:11 PM

ISTANBUL, 20 Sept (Bernama-Anadolu) -- Sejumlah besar pelepasan karbon berlaku akibat operasi ketenteraan yang dijalankan oleh banyak negara di seluruh dunia, terutamanya Amerika Syarikat (AS) dan Israel, dengan pakar berkata peperangan mempunyai kesan yang ketara terhadap alam sekitar dan iklim, lapor Agensi Anadolu.

Menurut Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai Perubahan Iklim, pelaburan dan aktiviti ketenteraan bernilai lebih US$2 trilion berlaku di seluruh dunia setiap tahun. Sekurang-kurangnya 5.5 peratus daripada pelepasan karbon global datang daripada pelaburan dan aktiviti ini, dengan bahan api fosil yang digunakan untuk operasi ketenteraan harian dan untuk keperluan tenaga kenderaan dan kemudahan menjadi penyumbang utama pelepasan karbon tertinggi.

Menurut kajian bertajuk "Penggunaan bahan api Pentagon, perubahan iklim dan kos peperangan" yang diterbitkan Universiti Boston, Jabatan Pertahanan AS ialah pengguna bahan api fosil terbesar di dunia dan menduduki tempat pertama dalam pelepasan gas rumah hijau dengan 3.7 bilion tan pelepasan setara karbon dioksida dari 1975 hingga 2018.

AS, yang pelepasan karbon setahun daripada aktiviti ketenteraan sahaja bersamaan dengan jumlah pelepasan banyak negara, meningkatkan operasi ketenteraannya selepas serangan pengganas pada 11 September 2001.

Sejak itu, Pentagon telah menjalankan operasi ketenteraan di banyak negara, mengeluarkan 1.3 bilion tan pelepasan setara karbon dioksida dari 2001 hingga 2018.

Operasi ketenteraan AS di Afghanistan, Iraq, Pakistan dan Syria menghasilkan sejumlah 440 juta tan pelepasan karbon, termasuk 250 juta tan yang dikeluarkan semasa pencerobohan Iraq.

Menurut portal statistik dalam talian Worldometers, 180 negara pada 2022 mempunyai pelepasan tahunan kurang daripada 250 juta tan.

Walaupun kos pelepasan karbon serangan dan konflik dalam tujuh bulan pertama perang Rusia-Ukraine dikira sekurang-kurangnya 100 juta tan, menurut kajian oleh Queen Mary University of London, serangan Israel menyebabkan 420,000 hingga 652,000 tan pelepasan setara karbon dioksida dalam tempoh 120 hari pertama perang Gaza (Oktober 2023-Februari 2024). Ini lebih banyak daripada pelepasan karbon tahunan 26 negara dan wilayah.

Kebanyakan pelepasan ini berpunca daripada penerbangan yang diperlukan untuk operasi, bahan api yang digunakan oleh kereta kebal dan kenderaan ketenteraan lain serta pengeboman.

Di samping itu, membina semula 156,000 hingga 200,000 struktur yang musnah di Gaza dijangka menjana 46.8 juta hingga 60 juta tan pelepasan karbon dalam jangka panjang.

Mona Rady, ketua Forum Profesional Program Penempatan Manusia PBB, memberitahu Anadolu bahawa peperangan adalah krisis alam sekitar penting yang perlu diselesaikan oleh dunia.

Menekankan bahawa semua pihak berkepentingan harus melakukan bahagian mereka untuk memerangi beban alam sekitar yang disebabkan oleh peperangan serta dalam memerangi krisis iklim, Rady berkata mesyuarat Persidangan Pihak-pihak PBB (COP) mengenai perubahan iklim, yang dikenali sebagai sidang kemuncak COP, adalah peluang penting, kerana ia menyatukan semua pihak.

-- BERNAMA-ANADOLU

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan