DUNIA

TNI TUNGGU HASIL SIASATAN KEMATIAN WARTAWAN TV

03/07/2024 08:17 PM

JAKARTA, 3 Julai (Bernama) -- Tentera Nasional Indonesia (TNI) sedang menunggu hasil siasatan polis berhubung kematian wartawan Tribrata TV baru-baru ini.

Ketua pusat penerangan TNI, Mejar Jeneral Nugraha Gumilar, berkata TNI tidak dapat mengesahkan penglibatan anggota tentera dalam kes itu tetapi menegaskan bahawa jika terlibat, mereka akan tertakluk kepada undang-undang tentera.

"Kami sedang menunggu dapatan daripada agensi yang terlibat. Kami berharap satu penjelasan dapat dicapai tidak lama lagi," katanya, seperti yang dipetik oleh Agensi Berita Indonesia (Antara) pada Rabu.

Menurut Antara, wartawan Tribrata TV Rico Sempurna Pasaribu terbunuh dalam kebakaran di rumahnya di Kabanjahe, daerah Karo, Sumatera Utara, pada 27 Jun.

Kebakaran itu yang turut meragut nyawa isteri, anak dan cucunya, disyaki berkaitan dengan laporan beritanya mengenai rangkaian perjudian dalam talian.

Majlis Akhbar pada Selasa menggesa Ketua Polis Negara Jeneral Listyo Sigit Prabowo supaya menubuhkan pasukan tidak berat sebelah untuk menyiasat kejadian itu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan