EKONOMI

PKNS Peruntuk RM0.5 Juta Bantu Usahawan Sertai Ekspo Peringkat Antarabangsa

19/09/2024 08:09 PM

KUALA LUMPUR, 19 Sept (Bernama) -- Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) memperuntukkan lebih RM0.5 juta tahun ini bagi membantu usahawan berpotensi menyertai ekspo peringkat antarabangsa di dalam negara untuk mengembangkan perniagaan mereka.

Ini termasuklah penyertaan dalam Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) 2024 yang berlangsung dari 17 hingga 20 September di Malaysia International Trade and Exhibition Centre (MITEC), di sini, kata PKNS dalam satu kenyataan hari ini.

Sebanyak 14 usahawan di bawah bimbingan Bahagian Pembangunan Usahawan (BPU) PKNS yang menyertai MIHAS 2024 di pavilion PKNS telah berjaya menarik perhatian ramai pengunjung sejak pameran itu bermula.

“Kesemua usahawan yang berada di dalam sektor makanan dan minuman (F&B) itu diketengahkan oleh BPU di MIHAS tahun ini sebagai langkah memperkenalkan produk mereka bagi melihat potensi ke arah mengembangkan produk tempatan ke peringkat antarabangsa, sekali gus meningkatkan eksport dan menembusi pasaran global,” katanya.

Antara syarikat yang terpilih untuk berada di bawah pavilion PKNS di MIHAS tahun ini adalah Jaqued Holdings Sdn Bhd, My Innovative Wellness Sdn Bhd, Abin Snack Food Supplier Enterprise dan Krukkrapmy International Sdn Bhd

PKNS berkata, memandangkan hampir 80 peratus usahawan PKNS berada dalam sektor F&B, penyertaan dalam pameran tersebut adalah langkah yang tepat untuk meluaskan rangkaian perniagaan melalui kerjasama antarabangsa, khususnya dalam sektor halal.

Penyertaan dalam MIHAS ini juga memberi peluang kepada usahawan PKNS untuk menyertai International Sourcing Programme (INSP), iaitu program padanan perniagaan antara pengeksport Malaysia dan pembeli antarabangsa.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan