WILAYAH - SARAWAK > BERITA

KESTABILAN POLITIK, DASAR JELAS JADIKAN SARAWAK GERGASI EKONOMI BAHARU MALAYSIA - PM

22/06/2024 10:49 PM

KUCHING, 22 Jun (Bernama) -- Kestabilan politik dan dasar jelas yang dipegang oleh kepimpinan Sarawak telah membolehkan negeri itu bangkit sebagai gergasi ekonomi baharu di Malaysia.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Sarawak telah menunjukkan peningkatan ekonomi yang membanggakan dan menyumbang kepada kecenderungan pelabur luar untuk datang ke negara ini. 

Berucap pada Majlis Makan Malam Sambutan Gawai Dayak peringkat Sarawak 2024 di sini malam ini, beliau berkata jumlah pelaburan yang dicatat oleh negara tahun lepas adalah yang tertinggi dalam sejarah.

“Selain negeri yang kita kenal seperti Pulau Pinang, Selangor dan Johor, sekarang tidak semena-mena melonjak kebangkitan Sarawak sebagai gergasi ekonomi,” katanya. 

Beliau berkata Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg dan Kabinet negeri pimpinannya telah menunjukkan komitmen mereka untuk memastikan dasar yang jelas itu benar-benar difahami serta dilaksanakan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan