DUNIA > BERITA

PM CHINA BERUCAP PADA PERASMIAN FORUM DAVOS

26/06/2024 02:27 PM

DALIAN, 26 Jun (Bernama-CMG) -- Semua pihak hendaklah memandang tepat kesulitan yang dihadapi pertumbuhan ekonomi dunia dan mengendalikan isu pembangunan dengan perspektif lebih tinggi dan minda lebih luas.

Demikian dinyatakan Perdana Menteri China Li Qiang ketika menyampaikan ucaptama dalam majlis perasmian Forum Davos Musim Panas 2024 yang berlangsung di sini, pagi Selasa.

Beliau turut menegaskan perlunya mengambil peluang daripada revolusi teknologi dan transformasi perindustrian pusingan baharu untuk meneroka momentum baharu pertumbuhan ekonomi.

Li menyarankan semua pihak mewujudkan persekitaran yang terbuka, adil dan tanpa diskriminasi untuk inovasi sains dan teknologi, serta bersama memantapkan pembangunan industri mesra alam dan rendah karbon.

Usaha hendaklah dilakukan untuk memelihara persekitaran pasaran yang terbuka, menentang amalan "cantas hubungan", di samping menjamin kestabilan dan kelancaran rantaian perindustrian dan bekalan.

Li juga menekankan perlunya memacu pembangunan inklusif, menyelaraskan pembangunan dan tadbir urus dengan baik, selain berusaha memastikan hasil inovasi membawa manfaat kepada lebih banyak negara.

Presiden Poland Andrzej Duda dan Perdana Menteri Vietnam Pham Minh Chinh turut hadir menyampaikan ucaptama pada majlis perasmian. 

Acara berkenaan menyaksikan kehadiran kira-kira 1,700 wakil dari lebih 100 negara dan wilayah.

-- BERNAMA-CMG


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan