DUNIA > BERITA

AHLI PERNIAGAAN ASAL INDIA DI AS DIJATUHI HUKUMAN PENJARA KERANA SKIM PENIPUAN US$1 BILION

02/07/2024 08:33 PM

NEW DELHI, 2 Julai (Bernama) -- Seorang ahli perniagaan berasal dari India di Amerika Syarikat telah dijatuhi hukuman penjara tujuh setengah tahun kerana terlibat dalam skim penipuan bernilai US$1 bilion yang menyasarkan pelanggan, pemberi pinjaman, dan pelabur syarikatnya.

Rishi Shah, 38, merupakan pengasas bersama dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Outcome Health, sebuah syarikat pemula teknologi yang berpusat di Chicago.

Menurut kenyataan Jabatan Kehakiman AS pada hari Isnin, syarikatnya memasang skrin televisyen dan tablet di pejabat doktor di seluruh negara dan kemudian menjual ruang iklan pada peranti tersebut kepada pelanggan, kebanyakannya syarikat farmaseutikal.

Pengasas bersama dan bekas presiden syarikat yang juga berasal dari India, Shradha Agarwal, 38, dijatuhi hukuman tiga tahun di pusat pemulihan, manakala bekas Ketua Pegawai Operasi, Brad Purdy, 35, dijatuhi hukuman penjara dua tahun tiga bulan.

"Bekas eksekutif Outcome telah menipu pelanggan mereka, juruaudit mereka, pemberi pinjaman mereka, dan pelabur mereka selama bertahun-tahun," kata Nicole Argentieri, Ketua Bahagian Jenayah Jabatan Kehakiman.

Mereka dituduh berbohong tentang pendapatan syarikat untuk mendapatkan pelanggan dan pembiayaan serta "berusaha menyembunyikan penipuan dengan membungkam pemberi maklumat dan memperdaya juruaudit" menurut kenyataan Kerajaan AS.

Outcome diasaskan pada tahun 2006 dan dikenali sebagai Context Media sebelum Januari 2017.

Pelabur syarikat itu termasuk Kumpulan Goldman Sachs, Google induk Alphabet dan firma modal teroka Gabenor Illinois J.B. Pritzker.

Shah memiliki 80 peratus Outcome dan berada dalam senarai Forbes 400 orang terkaya di Amerika pada tahun 2017, dengan nilai bersih US$3.6 bilion, manakala rakan pengasasnya Agarwal memiliki 20 peratus syarikat itu, menurut laporan media AS.

The Wall Street Journal menerbitkan laporan mengenai masalah di Outcome selepas mendapat maklumat tentang penipuan tersebut pada tahun 2017.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan