DUNIA > BERITA

MALAYSIA SUMBER PELANCONG TERBESAR KE INDONESIA, KATA MENTERI SANDIAGA

19/09/2024 03:49 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 19 Sept (Bernama) -- Malaysia merupakan penyumbang terbesar kepada peningkatan ketibaan pelancong antarabangsa ke Indonesia, memberi lonjakan ketara kepada ekonomi negara itu, menurut Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif, Sandiaga Salahuddin Uno. 

Beliau memuji kerjasama antara kedua-dua negara untuk meningkatkan kerjasama dalam sektor pelancongan dan ekonomi kreatif, menyatakan bahawa usaha ini penting untuk memaksimumkan faedah peningkatan pelancongan untuk kedua-dua negara.

"Destinasi pelancongan di Jakarta dan Bali terus menyaksikan peningkatan pelawat, manakala kami juga meningkatkan eksport produk ekonomi, seperti batik," jelasnya.

Berucap pada majlis resepsi Hari Kebangsaan Malaysia ke-67 dan Hari Malaysia ke-61 pada malam Khamis sebagai Tetamu Kehormat, Sandiaga mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia kerana membantu mencapai sasaran pelancongan.

Badan Pusat Statistik (BPS) Indonesia melaporkan lawatan pelancong asing mencecah 1.31 juta pada Julai 2024, dengan majoriti pelawat datang dari Malaysia (13.56 peratus), Australia (12.73 peratus) dan China (9.62 peratus).

Tahun lepas, seramai 1.9 juta rakyat Malaysia melancong ke Indonesia manakala 3.1 juta rakyat Indonesia melawat Malaysia.

Sandiaga turut berkata kerjasama berterusan dengan Menteri Pelancongan Malaysia, Datuk Seri Tiong King Sing, sambil menekankan kemajuan ekonomi adalah kunci kepada kemakmuran.

"Justeru, Indonesia dan Malaysia menyasarkan untuk meningkatkan kerjasama ekonomi jangka panjang dan terus meningkatkan perdagangan dua hala dalam barangan seperti minyak sawit, getah, elektronik, tekstil dan arang batu," katanya.

Sandiaga juga mengucapkan tahniah kepada Malaysia atas kedua-dua sambutan dan merenung perjalanan negara menuju pertumbuhan, perpaduan dan kemajuan, menekankan hubungan kukuh antara Indonesia dan Malaysia, yang berakar umbi dalam sejarah, budaya dan nilai bersama.

Beliau menekankan kepentingan kerjasama dalam ASEAN dan komuniti global, sambil menyatakan, "Kita "Bersaudara - Kita Negara Serumpun" dan mengakhiri dengan menyeru perpaduan dan visi bersama untuk masa depan yang lebih cerah, dengan menegaskan bersama-sama, kedua-dua negara boleh memupuk rantau yang lebih harmoni.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan