DUNIA > BERITA

LIGA ARAB SAMBUT BAIK PENGIKTIRAFAN ARMENIA TERHADAP NEGARA PALESTIN

23/06/2024 12:17 PM

KAHERAH, 23 Jun (Bernama-WAM) -- Setiausaha Agung Liga Arab, Ahmed Aboul Gheit menyambut baik pengumuman Armenia mengiktiraf Negara Palestin secara rasmi, menganggap pengiktirafan itu sebagai langkah penting ke arah merealisasikan Negara Palestin berdasarkan sempadan 4 Jun 1967.

Aboul Gheit menyifatkan keputusan Armenia sebagai berani, mencerminkan pendirian negara sahabat itu di pihak yang benar dalam sejarah, lapor Agensi Berita Emirates (WAM).

Beliau berkata peningkatan pengiktirafan terhadap Negara Palestin mencerminkan keyakinan yang semakin meningkat dalam kalangan masyarakat antarabangsa tentang kemustahilan untuk meneruskan pendudukan dan keperluan untuk melaksanakan penyelesaian dua negara.

Beliau juga menyeru negara-negara yang belum mengambil langkah berkenaan untuk membuat keputusan yang betul dari segi moral, undang-undang dan politik untuk mengiktiraf Negara Palestin secepat mungkin, menganggap langkah itu sebagai aspek untuk merealisasikan penyelesaian dua negara dan sumbangan tulen untuk mencapai keamanan dan menamatkan pendudukan.

Saudi Press Agency (SPA) pada Sabtu melaporkan bahawa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menyambut baik pengiktirafan Armenia terhadap negara Palestin, menganggapnya sebagai langkah penting ke arah mematuhi undang-undang antarabangsa dan resolusi PBB yang berkaitan.

-- BERNAMA-WAM


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan