EKONOMI > BERITA

AXRAIL BEKERJASAMA DENGAN AWS, PHISON BUKA MAKMAL AI GENERATIF DI MALAYSIA

24/06/2024 12:46 PM

KUALA LUMPUR, 24 Jun (Bernama) -- Axrail, anak syarikat QL Resources Bhd yang juga Rakan Kongsi Perkhidmatan Tahap Lanjutan Amazon Web Services (AWS) di Malaysia telah membuka Makmal Kecerdasan Buatan Generatif (Gen AI) di Malaysia dan Asia Tenggara yang mempamerkan penyelesaian pinggir dan awan untuk menyokong permintaan yang semakin meningkat bagi penyelesaian AI dan aspirasi ekonomi digital negara.

Makmal Gen AI mengumpulkan kepakaran AWS, Phison dan Axrail dalam satu hab kerjasama dan ia mempamerkan penyelesaian awan termaju yang dikuasakan oleh AWS, termasuk yang dibina pada Amazon Bedrock, bersama-sama inovasi di premis dengan teknologi aiDAPTIV+ Phison yang inovatif.

“Gen AI Lab memenuhi keperluan perniagaan yang semakin berkembang yang mencari laluan pantas dan berskala kepada penggunaan AI, dan meletakkan Axrail di barisan hadapan dalam menyampaikan penyelesaian AI generatif menyeluruh hujung ke hujung untuk kedua-dua awan dan persekitaran di premis, ” kata Axrail dalam satu kenyataan hari ini.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Axrail Kelvin Kok berkata syarikat itu sedang meninjau untuk mempercepatkan penggunaan AI, terutamanya dalam kalangan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Malaysia, memanfaatkan Wilayah AWS yang akan datang di Malaysia untuk pemastautinan data, kependaman rendah dan perkhidmatan awan yang teguh di seluruh Asia Tenggara.

“Sandbox yang inovatif ini akan memperkasakan perniagaan untuk memikirkan semula operasi melalui AI, memberikan hasil yang boleh diukur dan membuktikan pendekatan mereka pada masa hadapan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Phison Electronics Datuk K.S. Pua berkata syarikat itu bersama-sama dengan Axrail juga akan mempercepatkan transformasi digital AI Malaysia sambil memberikan jaminan tambahan tentang kerahsiaan data.

“Pada masa hadapan, Phison akan terus bekerjasama dengan Axrail untuk mengembangkan kerjasama dalam penstoran dan aplikasi AI,” tambahnya.

Terletak di Pusat Kecemerlangan untuk penyelesaian AI Axrail seluas 3,000 kaki persegi, Makmal Gen AI memupuk eksperimen yang bertanggungjawab dan penciptaan bersama aplikasi AI generatif.

Makmal itu direka untuk mempercepatkan kesediaan AI bagi perniagaan dengan membantu mereka membina keupayaan dalam mengekstrak nilai daripada data dan meningkatkan kecekapan operasi merentas pelbagai fungsi.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan